Opšti uslovi

1. Predmet opštih uslova poslovanja

1.1. Ovim opštim uslovima poslovanja (dalje OUP), definišu se opšti uslovi poslovanja pod kojima PLASTMA mašine za preradu plastike d.o.o. Bačka Palanka, Srbija (u daljem tekstu ’prodavac’) isporučuje opremu (mašine, uređaje, rezervne delove – u daljem tekstu ‘oprema’) drugoj ugovornoj strani - kupcima i naručiocima (u daljem tekstu ‘kupac’).

1.2. OUP su obavezni i sastavni deo svih ponuda, pregovora i ugovora između prodavca i kupca.

1.3. OUP se primenjuju u potpunosti, a prodavac i kupac, ukoliko to zahtevaju okolnosti posebnog ugovora/narudžbe, mogu saglasno menjati pojedine uslove OUP samo za konkretan ugovor / narudžbu.

1.4. Opšti uslovi kupca nisu obavezujuci za prodavca, s tim da prodavac i kupac imaju pravo da ih isključivo i u pisanoj formi ugovore i prihvate.

1.5. Prihvatanjem ponude za zaključenje ugovora /narudžbe smatra se da je kupac u potpunosti upoznat sa OUP prodavca, da ih je u potpunosti razumeo i prihvatio.

 

2. Ponuda prodavca, prihvatanje ponude i zaključivanje ugovora/narudžbe

2.1. Ponuda prodavca je predlog da se zaključi ugovor/narudžba pod uslovima navedenim u ponudi i obavezujuća je za prodavca samo ukoliko je to u ponudi izričito navedeno.

2.2. Prodavac i kupac mogu sporazumno menjati uslove iz ponude prodavca, s tim da prodavac nije u obavezi da prihvati predloge kupca u vezi izmena ponude.

2.3. Ugovor/narudžba smatra se zaključenim i obavezujućim i za prodavca i za kupca, tek kada ugovor/narudžba bude u celosti prihvaćena od strane kupca.

2.4. Smatra se da je ponuda prihvaćena (tj. da se ugovor/narudžba smatra zaključenim i obavezujućim) i u slučaju kada kupac, u pisanom obliku, dostavi potvrdu o prihvatanju ponude (narudžbu) i/ili ako kupac uplati ugovorni iznos avansa kao potvrdu narudžbe.

2.5. Smatra se da je ponuda prihvaćena (tj. da se ugovor/narudžba smatra zaključenim i obavezujućim) i u slučaju kada prodavac, u pisanom obliku, obavesti kupca o potvrdi narudžbe i/ili ako je prodavac prihvatio uplatu avansa na ime ugovora/narudžbe kupca.

2.6. Prodavac i kupac nakon što zaključe ugovor /narudžbu, po potrebi, mogu voditi dalje dogovore (putem telefona, fax-a, e-mailom i/ili usmeno), mogu sporazumno vršiti izmene i/ili dopune zaključenog ugovora/narudžbe, a koje izmene i/ili dopune su važeće jedino kada ih prodavac potvrdi u pisanom obliku i/ili se sačini pisani aneks postojećeg ugovora/narudžbe.

 

3. Cena

3.1. Cene prodavca date na paritetu FOB ili EXW ne uključuju troškove transporta, osiguranja, carine i špediterske troškove.

3.2. Prodavac i kupac mogu posebno ugovarati troškove transporta, osiguranja, carine i špediterske troškove, najkasnije u roku od 3 dana pre dana isporuke.

3.3. Ukoliko od zaključenja ugovora/narudžbe, pa do isporuke, dođe do značajne promene nabavnih cena, a najviše do uvećanja od 50% prvobitne cene, a za koje promene u ceni prodavac u trenutku zaključenja ugovora nije znao, niti mogao znati, prodavac ima pravo da traži povećanje ugovorene cene.

3.4. U slučaju iz tačke 3.3 OUP, prodavac i kupac su u obavezi da sačine pisani aneks ugovora /narudžbe koji se odnosi samo na uvećanje cene.

3.5. Ukoliko je kupac prilikom zaključivanja ugovora/narudžbe platio u celosti (100%) ugovorne cene, prodavac nema pravo da naknadno traži promenu cene ni u slučaju iz tačke 3.3 OUP.

3.6. Ugovor/nardužba se smatra automatski raskinutim, u slučaju da se kupac ne saglasi sa novom cenom opisanom u tački 3.3 OUP.

3.7. U slučaju automatskog raskida ugovora iz tačke 3.6 OUP, prodavac je dužan da u roku od 15 dana od dana automatskog raskida, izvrši obračun svih troškova koji su nastali u vezi izvršenja ugovora do dana momentalnog raskida i da obavesti kupca o tim troškovima.

3.8. Prodavac ima pravo da od kupca naknadi sve troškove koje je imao do momenta automatskog raskida ugovora saglasno obračunu iz tačke 3.7 OUP, a u slučaju avansne uplate dela cene prodavac ima pravo da prilikom povrata avansa zadrži iznos u visini obračuna iz tačke 3.7 OUP.

3.9. Kupac je u obavezi da odmah po prijemu, a najkasnije u roku od 24 časa od prijema, pregleda predmetu robu (opremu), a u slučaju da ustanovi da isporučena roba (oprema) odstupa od deklarisanih karakteristika i ukoliko ta odstupanja značajnije utiču na vitalne funkcije opreme, produktivnost i/ili kvalitet krajnjeg proizvoda, kupac je u obavezi da odmah, a najkasnije u roku od 8 dana od prijema, zahteva od prodavca korekciju isporučene opreme, kao i da prodavcu ostavi razuman rok za kontaktiranje dobavljača i/ili proizvodjača radi otklanjanja nedostataka.

3.10. U slučaju da je kupac u roku iz tačke 3.9 OUP obavestio prodavca, ali da i pored toga ne bude moguća zamena i/ili budu nesrazmerno veliki troškovi u vezi zamene, kupac ima pravo da zahteva sniženje cene do najviše 50% ugovorene cene.

3.11. Prodavac i kupac, ukoliko prodavac prihvati kupčev predlog iz tačke 3.10, moraju posebnim pisanim aneksom ugovora/narudžbe ugovoriti novi iznos umanjene cene.

3.12. Ugovorena cena će biti umanjena ukoliko isporuka nije kompletna, i to srazmerno Str. 2 od 4 neisporučenom delu isporuke, a o kom smanjenju cene ne mora da se sačinjava poseban pisani aneks ugovora/narudžbe.

3.13. Ugovorena cena neće biti umanjena u slučaju delimične isporuke, ukoliko se samo kasni sa delom isporuke i ukoliko je kupac saglasan sa naknadnom isporukom tog dela.

3.14. Ugovorena cena će biti umanjena u slučaju delimične isporuke, ukoliko se samo kasni sa delom isporuke a ukoliko kupac nije saglasan sa naknadnom isporukom tog dela, a o kom smanjenju cene se mora sačiniti poseban pisani aneks ugovora/narudžbe.

 

4. Plaćanje

4.1. Kupac je u obavezi da sva plaćanja prodavcu vrši na račun prodavca i saglasno dobijenim instrukcijama prodavca, tj. prema računu (fakturi, profakturi i/ili drugim knjigovodstvenim dokumentima) prodavca.

4.2. Datumom plaćanja smatra se datum prijema uplate na račun prodavca.

4.3. Uplatom avansa spram dobijenih instrukcija prodavca, kupac potvrđuje ugovor/narudžbu, a ugovor/narudžba stupa na snagu datumom plaćanja.

4.4. Kupac nema pravo da zadržava i/ili prebija plaćanja prema prodavcu zbog reklamacija u garantnom roku i/ili reklamacija iz drugih transakcija

4.5. Ukoliko kupac kasni sa plaćanjem, prodavac može:

  1. dati novi rok za plaćanje
  2. odložiti isporuku
  3. tražiti od kupca da izmiri novonastale troškove ležarine i sl.
  4. odustati od ugovora jednostranim raskidom, sa otkaznim rokom od 10 dana, ukoliko kupac ni u naknadno datom roku ne izvrši plaćanje i/ili ne izmiri novonastale troškove ležarine i sl.

4.6. U slučaju da kupac ne plati pun iznos kupoprodajne cene avansno, kupac je u obavezi da prodavcu za neisplaćeni deo ugovorene cene, da odgovarajuću garanciju plaćanja ostatka kupoprodajne cene.

4.7. Prodavac i kupac mogu pisanim putem ugovoriti da kupac nije u obavezi da preda prodavcu odgovarajuću garanciju plaćanja iz tačke 4.6.

4.8. Prodavac je u obavezi da preda kupcu odgovarajuću garanciju za povrat uplaćenog iznosa avansa, a za slučaj da krivicom prodavca dođe do raskida ugovora, s tim da prodavac i kupac mogu pisanim putem ugovoriti da prodavac nije u obavezi da preda kupcu odgovarajuću garanciju za povrat uplaćenog avansa.

4.9. Prodavac ima pravo da, ukoliko kupac kasni sa plaćanjem za isporučenu opremu i nakon dodatnog roka za plaćanje, a ugovor ne bude raskinut jednostranim putem saglasno tački 4.5.4 OUP, ugovorenu cenu uveća za pripadajući iznos zakonske zatezne kamate u skladu sa propisima koji se odnose na ugovorenu valutu i to za svaki dan kašnjenja u plaćanju.

 

5. Isporuka

5.1. Početak računanja roka isporuke počinje teći od dana kada kupac ispuni svoje ugovorne obaveze (finansijske i tehničke).

5.2. Smatra se da je prodavac ispoštovao rok isporuke ako je, pre isteka ugovorenog roka:

  1. pisanim putem obavestio kupca da je oprema na skladištu pripremljena za otpremu
  2. pisanim putem obavestio kupca da je oprema spremna za predprijem i pregled pre isporuke, ako je ugovorom predviđen predprijem
  3. pisanim putem obavestio kupca da je oprema spremna na isporuku i stavljena na raspolaganje špediteru / prevozniku

5.3. Prodavac ima pravo da produži rok isporuke i/ili zadrži isporuku u sledećim slučajevima:

  1. kupac nije na vreme i u potpunosti izvršio plaćanje ugovorenog avansa ili nije dostavio ugovorene garancije plaćanja
  2. kupac nije na vreme dostavio tehničke podatke bitne za realizaciju ugovora
  3. kupac nije obezbedio uslove za preuzimanje i prijem ugovorene opreme
  4. kupac je u stečaju ili blokadi računa dužoj od 30 dana i postoji opravdana pretpostavka da neće biti u mogućnosti da plati ugovorenu cenu ili preostali deo ugovorene cene.

5.4. Prodavac nije odgovoran za produženje roka, ako do produženja roka isporuke dođe zbog više sile.

5.5. Pod višom silom podrazumevaju se događaji koji ne zavise od volje ugovornih strana, koji su spoljne prirode i na koje se ne može uticati, kao što su: prirodne katastrofe, vremenske nepogode, ratna dejstva, teroristički napadi, prekid saobraćaja, epidemije, sankcije i poremećaji u međunarodnim odnosima i trgovini i slično.

5.6. U slučaju nastanka više sile, prodavac će o tome odmah obavestiti kupca, a rok isporuke će se produžiti za period delovanja više sile, a u slučaju da te okolnosti potraju duže od šest meseci, obe ugovorne strane imaju pravo da se jednostranom pisanom izjavom, sa momentalnim dejstvom, povuku iz ugovora.

5.7. Prodavac nije odgovoran ako do kašnjenja u isporuci dođe zbog:

  1. nepredviđenih okolnosti u transportu, van njegove kontrole i uticaja, kao što su npr.: prekid saobraćaja, neplanirani pretovar kontejnera u tranzitnoj luci, štrajk lučkog osoblja i slično.
  2. vanrednih carinskih kontrola i inspekcija.

5.8. Prodavac ima pravo na sukcesivnu isporuku i isporuku pre ugovorenog roka, s tim da je o sukcesivnoj isporuci i isporuci pre roka prodavac u obavezi da obavesti kupca najkasnije u roku od 3 dana pre dana takve isporuke.

5.9. Isporuka opreme i/ili robe može se izvršiti i u rastavljenom stanju, a u zavisnosti od gabarita i/ili mase.

 

6. Transport opreme, prelazak rizika, prijem i isporuka opreme

6.1. Prodavac i kupac su u obavezi da, prilikom zaključivanja ugovora/narudžbe, sporazumno odrede ko je u obavezi da organizuje transport opreme.

6.2. Ukoliko transport opreme organizuje kupac (paritet EXW, FOB, FCA skladište prodavca), Str. 3 od 4 rizik od oštećenja ili gubitka opreme prelazi na kupca od trenutka kada je oprema stavljena na raspolaganje prevozniku/špediteru kupca.

6.3. Ukoliko transport organizuje prodavac (paritet CPT, FCA kupac) rizik od oštećenja ili gubitka opreme je na strani prodavca do dopreme na mesto istovara.

6.4. Prodavac je dužan da kupca, najkasnije dva dana pre datuma prispeća, obavesti o datumu prispeća i mehanizaciji potrebnoj za istovar, kako bi kupac na vreme obezbedio potrebnu logistiku.

6.5. Kupac organizuje istovar o svom trošku i na svoj rizik.

6.6. Prijemom i isporukom opreme podrazumeva se neposredno uručenje opreme (mašina) kupcu, a sve spram ugovornih obaveza prodavca i kupca.

6.7. Kupac je dužan da pre početka istovara izvrši vizuelni pregled stanja opreme, a ukoliko uoči da postoje vidljiva oštećenja, dužan je da ista dokumentuje i da ne pristupa istovaru, već da o tome odmah obavesti prodavca.

6.8. Ukoliko kupac odmah vizuelno ne pregleda robu i/ili odmah ne obavesti prodavca, kupac gubi pravo na naknadne reklamacije koje su u vezi sa vizuelnim pregledom robe.

6.9. Kada se isporuka opreme vrši u kontejneru za prekomorski transport, kupac je obavezan da istovari opremu i oslobodi kontejner u roku od 6 sati od prispeća, a u slučaju prekoračenja roka od 6 sati od prispeća kupac je dužan da nadoknadi troškove zadržavanja kontejnera i auto-dana prevoznika.

6.10. Kupac je u obavezi da nadoknadi sve troškove do kojih dođe prilikom istovara, a odnose se na oštećenja kontejnera, troškove popravkei/ili obeštećenja kontejnera.

 

7. Tehnička dokumentacija

7.1. Prodavac je dužan da kupcu za isporučenu opremu (mašine i/ili uređaje) dostavi tehničku dokumentaciju i uputstva za rukovanje i održavanje, originale na engleskom jeziku i prevod u elektronskom obliku (na CD-u ili USB).

 

8. Montaža opreme, puštanje u rad i obuka

8.1. Serviseri prodavca će, prema uslovima definisanim u ugovoru/narudžbi, izvršiti montažu i puštanje u rad opreme (mašina) u prostorijama kupca, kao i obuku rukovaoca isporučene opreme (mašina) koje odredi kupac u pisanoj formi.

8.2. Ukoliko nije drugačije ugovoreno, kupac samostalno vrši montažu i puštanje u rad uređaja i periferne opreme, kao što su npr. sušare, transporteri granulata, dozatori, mlinovi, temperirala i slično.

 

9. Garancija

9.1. Garancija isporuke

9.1.1. Prodavac garantuje da će ugovorena oprema biti nova i nekorišćena, izrađena od kvalitetnih materijala i komponenti i da će odgovarati deklarisanim tehničkim specifikacijama proizvođača, a ukoliko proizvođač promeni pojedine specifikacije u smislu poboljšanja i unapređenja da su tada dozvoljena manja odstupanja od deklarisanih karakteristika, kao i da su dozvoljena manja odstupanja od deklarisane specifikacije standardnih komponenti i/ili sklopova ugrađenih na opremu, kao i u slučaju da proizvođač u toku realizacije ugovora promeni dobavljača, s tim da te promenjene komponente moraju biti istog kvaliteta ili većeg kvaliteta.

9.1.2. Prodavac garantuje da isporučena oprema zadovoljava važeće nacionalne standarde vezane za bezbednost i sigurnost na radu.

9.1.3. Prodavac garantuje kupcu da će isporuka opreme biti kompletna.

9.1.4. Dozvoljena su manja odstupanja od komplentne isporuke, ukoliko zbog promenjenih okolnosti prodavac ne bude u mogućnosti da isporuči manji deo opreme (npr. deo periferne opreme), a da pri tome taj neisporučeni deo ne dovodi u pitanje funkcionisanje i tehnološke karakteristike celine.

9.2. Garancija za ispravno funkcionisanje

9.2.1. Garancija važi za svu isporučenu opremu prema specifikacijama proizvođača.

9.2.2. Garancija za ispravno funkcionisanje – garantni rok počinje teći spram specifikacijama proizvođaća i od dana puštanja u rad ili isporuke.

9.2.3. Garancija

9.2.4. Za vreme trajanja garantnog roka, iz člana 9.2. OUP, prodavac je obavezan da, o svom trošku otkloni zastoje u radu, otkloni kvarove i zameni neispravne delove opreme, ukoliko su ti zastoji i kvarovi posledica skrivenih nedostataka, grešaka u izradi ili montaži opreme.

9.2.5. Prodavac je dužan da, nakon pisanog obaveštenja kupca, odmah preduzme mere za otklanjanje zastoja i/ili kvara i da o preduzetim merama obavesti kupca.

Mere koje prodavac može preduzeti:

  1. da kupcu pošalje detaljne instrukcije o načinu i postupku otklanjanja zastoja (u slučaju manjih zastoja)
  2. da kupcu u najkraćem roku pošalje rezervne delove i instrukcije o ugradnji istih
  3. da pošalje svoju servisnu ekipu (ukoliko se radi o opremi kao što su mašine ili proizvodne linije).
  4. Ukoliko kupac ne želi da dostavi neispravni uređaj ili deo na popravku ili da uz instrukcije prodavca sam otkloni zastoj, već insistira da ekipa prodavca izađe na teren, u tom slučaju prodavac ima pravo da traži nadoknadu putnih troškova, u realnom iznosu.

9.2.6. Ukoliko zastoj u radu opreme traje duže od 10 (deset) dana, a razlog zastoja potpada u okvir garancije, garantni rok će biti produžen u dvostrukom trajanju od ukupnog trajanja zastoja.

9.2.7. Kupac ima pravo da traži zamenu opreme za novu ili da traži povraćaj uplaćene cene, Str. 4 od 4 ukoliko prodavac ne otkloni kvar i oprema nije zbog toga u funkciji duže od tri meseca.

9.2.8. Rezervni delovi koje prodavac isporuči uz opremu (standardni set delova i pribora), bez posebne naplate, služe za servisiranje opreme u garantnom roku, a u slučaju zamene kupac je dužan da prodavcu vrati neispravne delove.

9.2.9. Garancija ne pokriva promene na opremi nastale usled normalnog habanja i trošenja u toku eksploatacije, a naročito se misli na delove izložene velikim opterećenjima i uticajima hemijski agresivnih ili abrazivnih materijala (kao npr.: cilindri za topljenje i pužni vijci, mehanizam za zatvaranje i slično).

9.2.10. Garancijom nisu pokriveni troškovi redovnog održavanja i zamene potrošnog materijala, kao što su npr.: osigurači, filteri, maziva, grejači, termosonde.

9.3. Gubitak prava na garanciju

9.3.1. Garancijom nisu obuhvaćeni zastoji i/ili kvarovi koji su posledica nestručnog i/ili neadekvatnog korišćenja, rukovanja ili održavanja, neovlašćenog modifikovanja ili prepravljanja opreme, posledice delovanja više sile (vremenske nepogode, poplave, zemljotresi, požari i slično).

9.3.2. Pravo na garanciju se gubi:

  1. ukoliko kupac bez odobrenja prodavca vrši puštanje u rad,
  2. ukoliko kupac vrši neovlašćene prepravke ili modifikacije,
  3. ukoliko kupac angažuje treća lica za servisiranje,
  4. ukoliko kupac sa opreme ukloni oznake proizvođača, modela, serijski broj i/ili druge oznake važne za identifikaciju.

9.3.3. Kupac, bez saglasnosti prodavca, ne može preneti svoje pravo na garanciju na treća lica.

9.4. Garancija servisiranja i tehničke podrške

9.4.1. Prodavac je obavezan da osigura redovno servisiranje opreme i isporuku rezervnih delova u vremenskom periodu od najmanje sedam godina od isporuke, a prema posebnim komercijalnim uslovima ili ugovoru o tehničkoj podršci i servisiranju opreme.

 

10. Raskid ugovora

10.1. Ugovor se može raskinuti pisanim sporazumom ugovornih strana, a ugovorne strane tim sporazumom trebaju odreći potraživanja na ime naknade kamate, izgubljene dobiti i drugih eventualnih potraživanja.

10.2. Ugovor se može raskinuti ukoliko jedna od ugovornih strana ne ispuni svoje obaveze u ugovorenim rokovima, uključujući i dodatni rok koji je odobrila druga strana, slanjem jednostrane pisane izjave o raskidu, sa otkaznim rokom od 15 dana, a u kom slučaju druga strana ima pravo na naknadu svih troskova koji su nastali na ime izvršavanja ugovora.

10.3. Ugovor se može raskinuti ukoliko usled izmenjenih okolnosti izvršenje nije moguće (viša sila, blokada ili stečaj) i/ili bi izvršenje takvog ugovora jednoj od ugovornih strana prouzrokovalo nesrazmerno veliku štetu.

 

11. Ugovorna kazna, povraćaj avansa, naknada troškova

11.1. Ako prodavac neopravdano kasni u isporuci, duže od 30 dana od ugovorenog roka, dužan je da kupcu plati penale u iznosu od 0,3% cene neisporučene mašine (opreme), za svaku punu nedelju kašnjenja, s tim da taj iznos ne može preći 5% ugovorene cene. (ugovorna kazna)

11.2. Ako do kašnjenja i/ili zadržavanja isporuke dođe krivicom kupca, isti je dužan da prodavcu nadoknadi sve troškove koji su nastali kao posledica zadržavanja (npr. troškovi skladištenja, taksi, pretovara, osiguranja i slično)

11.3. Ukoliko do raskida ugovora dođe iz razloga na strani prodavca, prodavac je dužan da kupcu vrati uplaćeni avans.

11.4. Ukoliko do raskida ugovora dođe iz razloga na strani kupca, kupac je dužan da prodavcu nadoknadi troškove saglasno OUP i nastalu štetu.

11.5. Ukoliko je ugovorena oprema ili deo opreme rađen i/ili poručen specijalno po narudžbi kupca, a kupac odustane od ugovora i prodavac nije u mogućnosti da istu proda trećim licima, kupac je dužan da preuzme opremu ili deo opreme i isplati punu ugovorenu cenu.

11.6. Ukoliko kupac izričito neće da robu preuzme i plati punu ugovorenu cenu, a do tog momenta su po prodavca nastali neopozivi troškovi i/ili nije u mogućnosti da robu proda trećem licu, prodavac ima pravo da zadrži uplaćeni avans na ime nastalih troškova, kao i da zahteva isplatu štete.

 

12.Ostale odredbe

12.1. Za sve što nije regulisano ovim OUP primenjivaće se ugovor prodavca i kupca, kao i odredbe zakona kojima se uredjuju obligacioni odnosi u Republici Srbiji.

 

13.Nadležnost suda

13.1 Sve eventualne nesporazume, ugovorne strane će rešavati mirnim putem, a u slučaju spora ugovara se nadležnost suda u Novom Sadu.

Podešavanja kolačića

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja. Više možete pročitati klikom na dugme "Podešavanja".
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.